فهرست مطالب سایت

سلوک معنوی اهل بیت (ع) - سیره معنوی شماره 2

موضوع : سلوک معنوی اهل بیت (ع)
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1401



فایل تصویری برای این مطلب موجود نیست

قدم قدم تا عرفان؛ بررسی برنامه سلوک معنوی اهل بیت (علیهم السلام)

برگرفته از خطبه شعبانیه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
- انس با ولی خدا
در نوشتار پیشین بیان شد که ارتباط با کتاب خدا از برنامه¬های مهم سلوک معنوی مومنان خصوصا در ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن است. اما ثقل دیگری که ارتباط عمیق و با کیفیت با آن منجر به رشد معنوی و بهره¬وری هرچه¬بیشتر از ماه رمضان می¬گردد ارتباط با ولی¬خداست.
رمضانی که دعای افتتاح از ناحیه امام عصر (سلام الله علیه و عجل الله فرجه) برای هرشب آن ذکر شده که پر از دعا برای خود حضرت حجت هست، ماه امام زمان است. اوج رمضان شب قدر آن است که با توجه به آیه شریفه «تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبهِّم مِّن کل أَمْر» (1) نزول فرشتگان الهی در آن شب اتفاق می¬افتد و نزول آنان بر حجت خداست و تقدیرات بواسطه ایشان امضاء می¬گردد. از اعمال وارد در دهه آخر رمضان خصوصا شب 23 رمضان مکرر خواندن دعای سلامتی امام زمان (سلام الله علیه و عجل الله فرجه) «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ...» و توجه ویژه و دعای برای حضرت است.
در خطبه شعبانیه¬ی پیامبر اکرم (صلی¬الله¬علیه¬و¬آله¬وسلم) نیز که درباره ماه مبارک رمضان، رسول خدا در جمع اصحاب خود ایراد فرمودند، حضرت عبارات فراوانی را در رابطه با فضیلت امیرالمومنین (علیه-السلام) و حجت خدا بودن، رازدار خدا بودن و خلیفه و جانشین خدا بودن ایشان ذکر می¬کنند : «أُقْسِمُ بِالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَنِی خَیرَ الْبَرِیةِ إِنَّک لَحُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ أَمِینُهُ عَلَی سِرِّهِ وَ خَلِیفَتُهُ عَلَی عِبَادِه» (2) پرداختن مفصل به ویژگی¬های امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه¬السلام) و بیان حجت خدا بودن او در دل خطبه¬ای که ویژگی¬های ماه مبارک رمضان و دستورات ویژه و برنامه¬ی سلوک برای مومنین در ماه رمضان را بیان می¬کند، نشانگر این است که یکی از مهم¬ترین ماموریت¬های مومنین در این ماه با برکت توجه به ولی¬خدا و جانشین او در هر زمان و ارتباط مفصل با اوست. چنان¬که از توصیه¬های علمای شیعه هم این بوده است که توجه خود را به امام عصر (سلام الله علیه و عجل الله فرجه) در ماه مبارک رمضان منقطع نکنید و مدام به یاد او باشید. (3) و چه شیرین می¬شود روزه¬داری و شب زنده¬داری با یاد حجت خدا (سلام الله علیه).

(1) القدر: 4.
(2) قسم به آنکه مرا به نبوت برانگیخت و مرا برترین مخلوقات قرار داد، تو حجت خدا بر مخلوقاتش و امین او بر اسرارش و خلیفۀ او در بین بندگانش هستی. عیون أخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق، ج۱، ص297.
(3) برای نمونه: از توصیه¬های مهم آیه الله کشمیری از علما و عرفای بزرگ این بوده است که ماه رمضان توجه خود را از امام عصر قطع نکنید.





    کلمات کلیدی :

هم رسانی : تلگرام



نظرات

برای این مطلب نظری ثبت نشده